Co przynosi design thinking?

design thinking innowacje kreatywność

Design thinking jest procesem stosowanym przez wiele osób na całym świecie, ale też w Polsce, który służy wyszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w biznesie. Wykorzystują go duże firmy, a także instytucje publiczne i pozarządowe.

Design thinking jest połączeniem kreatywności i innowacyjności, szuka rozwiązań skoncentrowanych na wymaganiach potencjalnych użytkowników i klientów. Składa się z 6 etapów: znajdź, określ, stwórz pomysł, a następnie pierwowzór, sprawdź, wprowadź. Te etapy są poprzedzone zdefiniowaniem problemu, stworzeniem miejsca do pracy i zespołu projektowego, który wraz z konkretnymi narzędziami jest wykorzystywany do realizacji pomysłu. Pomysł ten powstaje w oparciu o obserwacje zachowań i potrzeb użytkowników.

Wykorzystanie design thinkingu w praktyce

Firmą, która wykorzystała design thinking w praktyce jest SENSIS, działająca od 1880 roku, produkująca pierwsze książki telefoniczne w formie papierowej, a obecnie posiadająca ich wersje elektroniczne. Zespół SENSIS wprowadził aplikację Skip. Za jej pośrednictwem można połączyć się ze swoją ulubioną kawiarnią, następnie wysłać zamówienie i określić czas jego odbioru. Na telefon klienta wysyłane jest potwierdzenie przyjęcia zamówienia i to właśnie za pomocą telefonu dokonuje się płatności, a po odbiór zamówienia nie trzeba stać w kolejce. Aby zrozumieć proces porannego zamawiania kawy, zespół udał się do Melbourne. Na podstawie obserwacji i zbierania danych pochodzących od właścicieli kawiarni i ich klientów, aplikacja została wprowadzona w życie po 10 tygodniach od powstania pierwowzoru.

Korzystanie z aplikacji skróciło czas oczekiwania na poranna kawę o 3 minuty i pozwoliło poświęcać o 30 sekund mniej na realizację każdego zamówienia. W porównaniu do pierwszego zamówienia, wprowadzenie aplikacji spowodowało czterokrotny wzrost wydatków klientów kawiarni, którzy zdecydowali się na korzystanie z niej. Aplikacja pozwoliła też na gromadzenie danych, wykorzystywanych do tworzenia analiz i prognoz sprzedaży, które mają poprawić efektywność procesu obsługi klientów. Dzięki temu pomysłowi firma zmieniła swoje podejście do tworzenia usług na bardziej nowoczesne i innowacyjne.

Wpływ design thinkingu na działanie organizacji

Wykorzystanie design thinkingu wpływ zarówno na politykę wewnętrzną, jak i zewnętrzną organizacji. W grupach projektowych pracują osoby o różnych doświadczeniach i specjalnościach, co pozwala na wielowymiarowe podejście do badanego problemu, a także wykorzystanie wiedzy i umiejętności, które w normalnych warunkach pracy są zdekoncentrowane. Design thinking pozwala także na uporządkowanie procesów prowadzących do wykreowania prekursorskich pomysłów. Kolejne szczeble procesu pozwalają na płynne przechodzenie przez określenie potrzeb beneficjentów, do stworzenia pomysłu, po sprawdzenie i wprowadzenie projektu. Do realizacji poszczególnych etapów wykorzystuje się różnego rodzaju narzędzia, takie jak: badania jakościowe i ilościowe, persony, mapy podróży użytkowników, burza mózgów czy papierowe modele. Design thinking daje możliwość wprowadzenia w życie metod kreatywnego działania, pozwala szybko planować i sprawdzać drogi rozwoju obrane do realizacji poszczególnych zadań.

Design thinking może zostać użyty do poprawy funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Wcześniej wymienione etapy mogą pomóc rozpoznać problemy i stworzyć rozwiązania, zaproponowane przez pracowników.

Design thinking poprawia techniki pracy, które były stosowane do tej pory, ale także jakość pracy, w sensie funkcjonowania w środowisku pracy. Stosowanie design thinkingu w pracy organizacji daje wiele możliwości twórczego podejścia do problemów czy projektów. Bardzo istotne jest wyedukowanie moderatorów procesu, którzy będą posiadali umiejętność przejścia z zespołem przez poszczególne etapy projektu, w sposób zgodny ze specyfiką organizacji.

opublikowano: 2018-07-13
kontakt: