5 zasad budowania zaufania w zespole

zarządzanie zespolem trening menedżerski komunikacja

Taktyki budowania zaufania i wzajemnego szacunku w zespole niezbędne są do osiągnięcia zawodowego sukcesu. Jeśli chcesz rozwinąć swoją karierę i profesjonalnie zarządzać zespołem to przestrzegaj tych 5 prostych zasad:

Mów ostatni

Kiedy spotykasz ludzi nie zaczynaj rozmowy od opowiadania o sobie. Zacznij od poznania swojego rozmówcy. Łatwo jest mówić o tym co robisz, kim jesteś i czego oczekujesz, nie przyniesie to jednak oczekiwanych rezultatów. Skupiając uwagę tylko na sobie możesz przyczynić się do powstania bariery komunikacyjnej. Dla Twojego rozmówcy jest to natychmiastowy komunikat, że jesteś najważniejszy w tej rozmowie. Budowanie relacji w zespole, których fundamentem jest zaufanie wymaga poznania drugiej osoby i okazania jej, że uważasz ją za osobę równie ważną. Poznaj historię rozmówcy zanim podzielisz się z nim swoją własną.

Bądź słuchaczem na 5+

Większość ludzi uważa mówienie za najważniejszą metodę komunikacji. Nie jest ono jednak najistotniejsze w kwestii budowania zaufania w zespole. Najważniejsze jest słuchanie, które jednocześnie dla większości ludzi stanowi problem. Aktywne słuchanie oznacza poświęcenie stu procent swojej uwagi osobie mówiącej.  W związku z tym aktywny słuchacz nie przerywa, a także nie wtrąca swojego zdania w wypowiedź mówiącego. Pozwól mu swobodnie się wypowiedzieć. Kiedy uważnie słuchasz będziesz w stanie podjąć prawdziwą rozmowę. Zadawaj pytania, które pozwolą Ci zrozumieć wizje i zamiary rozmówcy. Nic nie buduje zaufania szybciej niż taki sposób okazywania szacunku.    

Skupiaj się na rozmówcy

Nie pozwól by technologia lub inni ludzie zakłócali Waszą konwersację. Czy zerkasz na telefon lub zegarek w trakcie spotkań? Odbierasz telefon, odpisujesz na sms’a lub wychodzisz na szybką rozmowę z kolegą? Jeśli tak to łamiesz kardynalną zasadę budowania zaufania. Komunikujesz tym samym wszystkim rozmówcom, że ich obecność nie jest dla Ciebie priorytetem.

Zaoferuj swą pomoc

Gdy słuchasz, przestań myśleć o tym jak swoją odpowiedzią zaimponować rozmówcy. Zamiast tego zastanów się czy znasz sposób, który mógłby mu pomóc osiągnąć zamiarzony cel. Jeżeli żaden pomysł nie przychodzi Ci do głowy pomyśl czy nie znasz kogoś, kto byłby w stanie pomóc. Jeśli tak, masz okazję poznać ze sobą ludzi, którzy wzajemnie będą czerpać korzyści z nowej znajomości. Znajomości i współpraca sprawiają, że świat idzie naprzód! Dzięki temu ludzie i firmy osiągają swoje cele.

Po prostu to zrób

Podążaj za dewizą NIKE „Just do it“!  Oferując pomoc drugiej osobie bądź pewny, że sprostasz swoim obietnicom.  Nigdy nie puszczaj słów na wiatr.  Odpowiedzialność za czyny i słowa jest najbardziej pożądaną cechą wśród liderów i jest niezbędna do budowania zaufania w zespole.

opublikowano: 2015-03-06
kontakt: