zarządzanie zespołem lider menadżer team
Sytuacja, w której się obecnie znaleźliśmy stawia przed wyzwaniem zarówno pracowników jak i pracodawców. Skala epidemii i jej skutków może paraliżować. Z drugiej strony cały czas odbieramy sygnały, że na całym świecie podejmowany jest ogromny wysiłek mający przywrócić normalność. Jednocześnie skala zachowań ludzkich jak zawsze przyjmuje skrajne wartości od paniki, po hurraoptymizm. Wobec takich procesów szczególnego znaczenia nabiera rola lidera, który z jednej strony będzie musiał działać zdecydowanie, z drugiej wykazać się zrozumieniem dla emocji swoich pracowników.
Po pierwsze ludzie
W sytuacji kryzysowej warto pamiętać, że najcenniejszym kapitałem firmy są jej ludzie i dlatego warto o nich zadbać, szczególnie z grup ryzyka, starsi i przewlekle chorzy. Poinformuj pracowników o procedurach bezpieczeństwa, bezwzględnie egzekwuj nie przestrzeganie zasad w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa. Modeluj zachowania pracowników swoja postawą. Doświadczenie Tajwanu, czy Chin pokazują że choroba jeśli przestrzegamy zasad mija po kilku miesiącach, wtedy zadbamy o biznes.
Po drugie motywacja, komunikacja i informacja
Uczciwie informuj pracowników o sytuacji, „ucinaj” plotkowanie i spekulacje. W przypadku prowadzenia pracy zdalnej kontaktuj się o ustalonych porach z całym zespołem. Wprowadzaj dzienne podsumowania wyników, pracownicy będą widzieli postępy swojej pracy
Po trzecie eksperymentuj
„Przeramuj” sytuacje z szansy na wyzwanie, zobacz jakie procesy można wykonywać zdalnie, szukaj nowych metod pracy, zbadaj procesy i usprawnij je. Może się okazać, że takie zatrzymanie organizacji będzie jak czas na zrzucenie starego pancerza i danie możliwości na stworzenie nowego.
Po czwarte pilnuj wyników, zarządzaj ryzykiem, zapasami
Lider to także sprawny gospodarz, wiadomo że wyniki będą gorsze, przeanalizuj co możesz zrobić aby je poprawić, gdzie można zredukować koszty aby podnieść produktywność, twórz rezerwy aby jak najdłużej utrzymać organizacje do czasu poprawy sytuacji. Motywuj ludzi w obecnej sytuacji możesz od nich wymagać więcej, ale tylko jeśli usprawiedliwia to sytuacja.
Po piąte zagospodaruj czas na rozwój
Pracownicy wykonujący pracę zdalnie mogą mieć więcej czas do zagospodarowania. Poświęć czas na rozwój. Obecnie mamy nieograniczoną ofertę szkoleń on-line. Dobrze przygotowane i dopasowane do odbiorcy potrafią wiele zdziałać dobrego, chociaż nie zastąpią bezpośredniego kontaktu z trenerem. Uruchom działania oparte o samokształcenie i egzekwuj postępy.
Sytuacje której doświadczamy możemy porównać do czteroetapowego modelu zmiany i właściwie na niego nałożyć odpowiednie zachowania. Myślę, że etap zaprzeczenia i oporu mamy za sobą, i jesteśmy już w fazie eksperymentowania, co daję szanse na przezwyciężenie sytuacji.
opublikowano: 2020-03-19
kontakt: